Satu Mukadimah

Kali ini kita akan membincangkan tentang tokoh bahasa dan sastera. Ruangan ini adalah untuk memperkenalkan pencinta bahasa yang sentiasa mengikuti perkembangan bahasa Melayu di negara ini, Dr. Zaitol Azma Hamzah merupakan satu nama yang tidak asing sebagai seorang penulis yang prolifik dalam membincangkan dan memartabatkan bahasa Melayu. Karya-karya Zaitol Azma berkaitan dalam bidang kebahasaan sering termuat dalam jurnal, majalah, dan akhbar tempatan.
Tokoh bahasa Era ini....
6:08 PTG | Author: Halif
Salamun A’laik………
Seuntai Kata…….
Lembaran Kerjaya Seorang Tokoh
Lembaran ini akan merungkai dan menyenaraikan bidang-bidang khusus yang diajar oleh Dr.Zaitul.
Bidang pengkhususan pengajaran yang dikuasai Dr.Zatul ialah Semantik dan Pragmatik, Pengajaran Bahasa Melayu,Penelitian Kualitatif dalam Penyelidikan Bahasa, Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Terjemahan. Dalam bidang kerjayanya beliau diarahkan untuk mengajar pelajar-pelajar diperingkat Bacelor, Master, Phd dan PJJ.
Manakala kursus yang disyarahkan beliau dalam kuliah bagi kelas ialah BBM 3206 Semantik, BBM 5401 Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa , BBM 3104 Bahasa Melayu Klasik, BBM 6402 Penelilitian Kualitatif dalam Penyelidikan Bahasa Melayu dan BBM 5402 Analisis Bezaan dan Kesilapan.
Sepanjang tempoh kerjaya beliau sebagai seorang pensyarah beliau telah mendapat penilain yang sangat baik daripada para pelajar. Menurut kata beliau
“.....Apa yang saya samapikan adalah ikhlas sebagaiu satu ilmu kepada anak bangsa untuk terus menjaga kedaulatan bahasa Melayu sebagai satu lambang kepada bangsa dan juga negara amnya”......
Selain itu, beliau juga telah ditugaskan sebagai penyelia kepada Penyelian Projek Ilmiah di peringkat Bacelor. Aktviti penyeliaan beiau ialah Penyeliaan Tesis Master sebagai pengerusi, Penyeliaan Tesis Master sebagai Ahli Jawatankuasa, Penyeliaan Tesis Ph.D sebagai pengerusi, Peneliaan Tesis Ph.D sebagai Ahli Jawatankuasa, Pembentangan Cadangan Master , Pembentangan Cadangan Ph.D , Viva Pelajar Master , Viva Pelajar Ph.D, Bergraduat Pelajar Master sebagai Ahli, Bergraduat Pelajar Ph.D sebagai Pengerusi dan Bergraduat Pelajar Ph.D sebagai Ahli.
|
This entry was posted on 6:08 PTG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 ulasan: