Satu Mukadimah

Kali ini kita akan membincangkan tentang tokoh bahasa dan sastera. Ruangan ini adalah untuk memperkenalkan pencinta bahasa yang sentiasa mengikuti perkembangan bahasa Melayu di negara ini, Dr. Zaitol Azma Hamzah merupakan satu nama yang tidak asing sebagai seorang penulis yang prolifik dalam membincangkan dan memartabatkan bahasa Melayu. Karya-karya Zaitol Azma berkaitan dalam bidang kebahasaan sering termuat dalam jurnal, majalah, dan akhbar tempatan.
Kajian dan Penyelidikan.....
6:17 PTG | Author: Halif
Dalam Lembaran Ini Penulis akan menceritakan tentang Aktiviti Penyelidikan yang telah di lakukan oleh Dr. Zaitul Azma Zainon Hamzah. Beliau telah banyak menjalankan aktivi penyelidikan secara individu dan secara berkumpulan dengan rakan-rakan seperjuangannya di Jabatan Bahasa Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi.
Anatara Tajuk Penyelidikan beliau ialah :

Tajuk Penyelidikan


Zaitul Azma Zainon Hamzah, (2004) “Interaksi Kaum melalui Pengenalan bahasa dan Budaya Melayu”.


Zaitul Azma Zainon Hamzah, (2005). “Keupayaan Komunikatif Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa” Penyelidikan Fakulti, Penyelidikan bersama Prof. Madya. Dr. Che Ibrahim Salleh)


Zaitul Azma Zainon Hamzah , (2005). “Penerapan Model Sistem Sapaaan Kekeluargaan Minangkabau” Penyelidikan (Di ketuai oleh Prof. Madya. Dr. Noor Aina Dani dan Hj Mhd Amin Arshad).


Zaitul Azma Zainon Hamzah, (2006) “Keimplisitan ujaran dalam komunikasi masyarakat Melayu, selaku Ketua Projek.


Zaitul Azma Zainon Hamzah, Ketua Projek. “Konflik Bahasa dan Budaya dalam kalangan Kanak-kanak dan Remaja di Malaysia”


Zaitul Azma Zainon Hamzah, Ketua Projek “Modul Pemantapan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Sekolah Menengah”



Aktiviti Penyelidikan (Penyelidik bersama )

Bil
Tajuk Penyelidikan


Zaitul Azma Zainon Hamzah, Ahli Penyelidik “Innovating Automatic Essay Scoring (AES) in Malaysian Public Examination” Ketua Projek Tan Bee Hoon


Zaitul Azma Zainon Hamzah, Ahli Penyelidik. “Breaking the Language Barrier in ICT Amongst the Elderly in Malaysia: A New Paradigm Towards Caring Society” .


Zaitul Azma Zainon Hamzah, Ahli Penyelidik” What do we need to know to develop an engaging multimedia digital story telling environment? – Developing an assessment tool to help designers design better.


Zaitul Azma Zainon Hamzah, Ahli Penyelidik “Peralihan Kod Dalam Komunikasi Pelajar Sekolah Menengah di Malaysia” .


Zaitul Azma Zainon Hamzah, Ahli Penyelidik “Dialek Melayu dalam Karya Sastera: Satu Analisis berdasarkan latar dalam Novel-novel Terpilih”


Zaitul Azma Zainon Hamzah, Ahli Penyelidik “Perbandingan Bahasa Thai dengan Bahasa Melayu- Satu Analisis Bezaan
|
This entry was posted on 6:17 PTG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 ulasan: